Hem

13 april 2018

 

Grävningen är igång.

8 april 2018

 

Måndagen den 9 april börjar vi åter gräva och denna gång startar vi vid Dungen för att gå mot Kampås, Holma etc.

Här är vägarna smala så har ni möjlighet att köra över Torsebo när vi gräver den första sträckan samt när vi gräver mellan Kampås – Torsebo, välj då gärna vägen över Dungen.

 

3 mars 2018

 

Efter möte med Varbergsortens Elkraft i torsdags så gavs en positiv bild. Trots det nu bistra klimatet som gjort att vi fått en ordentlig tjäle, speciellt på alla vägar där snön inte skyddat, så kommer man att göra så mycket man kan för att alla skall ha fiber innan telenätet släcks ner 1 oktober.

Vecka 12 börjar man gräva med en bandare och en hjulare. De börjar nere i Kampåsområdet på ställen som vi troligtvis kan gräva utan allt för stort besvär.

Allteftersom våren sedan gör sitt inträde och tjälen släpper kommer vi att få mer maskiner och folk. Prio 1 är då att ansluta fastigheterna utmed vägen från Gunnarsjö bygdegård ner till Tuvan för att därefter gå vidare ner mot Moatånga och så vidare.

 

10 Februari 2018

 

Den kyla som varit sista tiden har gjort att Varbergsortens Elkraft prioriterat att få bort elstolpar från områden som är svårare att ta när marken blir mjukare.

Vår förhoppning är att vi skall komma igång om fjorton dagar och att vi då kan få fler grävmaskiner så att vi fortfarande kan bli klara i år.

Oktober 2017

 

Nedsläckning av kopparnätet

 

Skanova har påbörjat arbetet med att släcka ner det traditionella kopparnätet i Sverige.

 

I vårt område kommer detta att innebära att 1 oktober 2018 kommer man att släcka ned följande telestationer:

Brunabo, Grimmared, Gunnarsjö, Karl Gustav och Kungsäter.

Detta innebär att ADSL och traditionell telefoni inte längre kommer att fungera.

Kungsjö Näts och Varberortens Elkrafts mål är att då skall fibern vara igång i hela område 2.

 

 

 

 

 

  • Beslut har erhållits om EU-bidrag

 

 

GLÖM INTE

 

att meddela Kungsjö Nät om/när ni byter/ändrar telefonnummer, mailadress etc.

Detta gör ni enklast genom att skicka ett mail till: info@kungsjonat.se

 

Om något händer med min fiberanslutning!

1. Kontrollera att din bostadsswitch har ström.

 

2. Kolla att de 2 ytterlamporna på bostadsswitch lyser, (PWR ska lysa med ett fast sken och WAN lampan ska blinka) När WAN lampan blinkar så har bostadsswitchen kontakt med noden.

 

3. Om WAN lampan blinkar och det ändå inte fungerar så startar du om bostadsswitchen, datorn, rutern, Tv:n, telefonen och vad du mera har som är beroende av bostadsswitchens uppkoppling. Detta gör du igenom att bryta strömmen i 30 sek till en minut.

 

4. När du gjort allt detta och det ändå inte går igång startar du om bostadsswitchen, en gång till och nu tar du bort koppar-patchkablarna som är kopplade på port 1 till 8. Se till att de kommer tillbaka på sin plats.

OBS: TA INTE BORT FIBER-PATCHKABELN DEN ÄR GUL ELLER BLÅ OCH GÅR TILL UTTAGSKASETTEN DÄR FIBERN ÄR SVETSAD UT MOT NODEN.

 

5. Kontrollera nu om dina tjänster har gått igång.

 

6. Om någon av tjänsterna inte gått igång så anmäler du felet till din/dina TJÄNSTELAVERANTÖR/ER du/ni valt och felanmäler till dem.

 

7. Nu är det tjänsteleverantören som har bollen och om de inte kan se något fel så ska de gå vidare till kommunikationsoperatören, i detta läge felsöker kommunikationsoperatören och går vidare om de inte kan lösa problemet.

 

Lite foton från sjöförläggningen till Självik i Augusti 2015.

 

Styrelseordförande Bo med flera arbetar inte bara med papper och ansökningar.

Ofta ger han/de sig ut över både stock, sten och vatten.

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved info@kungsjonat.se